KICSI-KÉK III.-„Olyan, mint a víz, mindenképp utat talál magának, lassan, de nyomot hagy…”
Az Autisták Egyenlő Esélyeiért Alapítvány 2013-ban is sikeresen a pályázott a Mol gyermekgyógyító program keretében (Új Európa Alapítvány) művészetterápiás foglakozások megtartására a Ferences Rendi Autista Segítő Központban.
A megpályázott program komplex terápia részeként nyújt fejlesztési lehetőséget az Autista Segítő Központban ellátott gyermekek számára. A programban folytatjuk a korábbi pályázatok kapcsán megvalósult kézműves foglakozást, amely már szervezett keretek között új elemekkel bővülve került be a gyermekek foglalkozásaiba.
A művészetterápia az önkifejezésre, a szorongás csökkentésére ad lehetőséget, általa könnyebben megértjük a gyermekek belső világát, kézzelfogható képet kapunk a gyermek belső érzéseiről. A művészetterápiás foglalkozás szórakoztató, színes. Nyugodt körülményeket és remek alkalmat ad gondjaik és problémáik felszínre hozásához, s egyben kifejezhetik vele örömüket, boldogságukat, belső vágyaikat. Fejleszti az önismeretet, kézügyességet, türelmet és a koncentrációt. Művészetterápia során az autista gyermekekkel, emberekkel egy különleges világ lenyomatait érezhetjük. Minden művészet kommunikáció. A legfejlettebb szintje az érzelmeink kifejezésének. A művészetterápia komplexen használja a különböző művészeti ágakat, mint például zene, tánc-mozgás, képzőművészet, installáció.
Tapasztalataink alapján a zene és a mozgással kombinált festés együtt használva felszabadítja őket, kifejezhetik az éppen aktuális érzelmi állapotukat. A nem beszélő gyermekek hangadással, mosollyal reagálnak. Integrált csoportok esetében az együttlét, a szociális interakció az ép és az autista gyermekek között a terápia hatására kialakul, természetessé válik. A program során a művészetterápiás eszközök beszerzésre kerültek, a művészetterapeuta hetente kiscsoportos foglalkozások keretében foglalkozik a gyerekekkel. A megpályázott program lehetőséget, biztosít arra is, hogy az autista gyerekek délutáni foglakozások alatt integrált csoportfoglalkozásokon vegyenek részt.
A programban nyert tapasztalatokat a foglalkozásokat vezető terapeuta 2013.04.04-én az Autista Segítő Központban szervezett szakmai napon fogja részletesen ismertetni.
Köszönjük, hogy az Új Európa Alapítvány támogatásával a művészetterápiás foglalkozásokon a gyermekek életminőségét, közérzetét, valamint alkalmazkodóképességét is javítani tudtuk.
„KICSI-KÉK II.” Művészetterápiás és társadalmi tudatformáló projekt lezárása a gyöngyösi Autista Segítő Központban
„A zene a legtitokzatosabb és legemelkedettebb dolgokat is elmondja, amit a lélek érez és megálmodik. Az eszmék és érzések magasabb rendjét fejezi ki, mint az emberi szó. A végtelent tárja fel.” ( George Sand )
A zeneterápiás foglalkozások a MOL gyermekgyógyító pályázat jóvoltából júniusban lezárultak az Autisták Egyenlő Esélyeiért Alapítvány által kiemelten támogatott Ferences Rendi Autista Segítő Központban.
A 2011-ben kiírt pályázaton nyert összegből vásároltunk ritmushangszereket, ezekkel zenéltünk a foglalkozásokon. A 2012 júliusában meghirdetett pályázaton is pozitív elbírálásban részesültünk, bővíthettük hangszereink állományát. Sok új ritmushangszert vásárolhattunk, melyben új elemként megjelentek a „Színes” hangszerek, ezzel is megkönnyítve a színes kottáról való játék elsajátítását. Ezen hangszerek: Csőharang, egytalpas tubafon, álló tubafon és szétszedhető tubafon.
2012 őszén – a MOL pályázatnak köszönhetően – folytatódtak a zeneterápiás foglalkozások, melynek keretein belül a gyermekek elsajátították a „Színes kottáról” való hangszeres játék alapjait. A zeneterápiás foglalkozások strukturáltak, a gyermekek számára kiszámíthatóak voltak. A foglalkozások tematikusan egymásra építve kerültek megtervezésre és megvalósításra.
Az autizmussal élő gyermek számára egyszerű megtanulni a színes kottáról való játékot, hiszen a gyermeknek nem szükséges a bonyolult ötvonalas rendszerben tudni a zenei kulcsokat, valamint a hangok helyét és nevét. Sőt, még a színeket sem szükséges ismernie, csak azzal a képességgel kell rendelkeznie, hogy a színt színnel tudjon azonosítani. Így igen csekély időbeli ráfordítással azonnali eredményt érhetünk el, és élményt adhatunk a gyermeknek. A foglalkozások során javul a figyelmük, alkalmazkodóképességük, koncentrációjuk, jobban tudnak együttműködni, egymásra figyelni. A foglalkozások eredményeként, a résztvevő gyermekek a megfelelő segítségadás mellett önállóan le tudnak játszani egy-egy dallamot, és ki tudnak állni egyénileg és csoportosan is – mikulás, karácsony, gyermeknapi műsor – a közönség elé, ahol közösen élményszerű előadást adnak a közönségnek. Az egyéni foglalkozások során az autizmussal élő gyermekek egyre bátrabban használták a hangszereket, ügyesen játszották a különböző dallamokat a színes kottákról.
Köszönjük, hogy a MOL Új Európa Alapítvány támogatásával a zeneterápiás foglalkozásokon a gyermekek életminőségét, közérzetét, valamint alkalmazkodóképességét is javítani tudtuk.